Frank-in-Oeganda.reismee.nl

Reizigersgevoel

Na die eerste avond in Bangkok begon een week vol met activiteiten. Ja je wilt natuurlijk wel wat meemaken als je dan eindelijk alleen op stap bent. Van fietsen door Chinatown, met een boot over de klongs van Bangkok, op tempel toer door de stad, feesten met de Thai op 1 van hun nationale feestdagen tot struinen door de kleinste straatjes waarbij de lokale bevolking je de weg moet wijzen, ik heb het allemaal mee mogen maken en kreeg een beetje het gevoel dat ik Bangkok ook echt heb leren kennen. Sterker nog, op m'n laatste dag in de hoofdstad moest ik zelfs een beetje gniffelen om de toeristen die moeizaam hun weg vonden naar de juiste boot om Bangkok te kunnen verkennen. Het principe was niet erg lastig maar je moet het een keer gedaan hebben om te snappen hoe het werkt. En ja, de eerste keer trapte ik ook nog in het toeristenkaartje.

Hoogtepunten van m'n dagen in Bangkok waren de fietstoer door de stad en de rooftopbar Cloud 47. De fietstoer duurde vijf uur en we fietsten door de kleinste straatjes van Chinatown. Ondanks dat er veel mensen op straat waren, crossten wij, begeleid door twee gidsen, door deze straatjes heen. Na een korte stop aan de kade van de Chao Praya rivier, de rivier die Bangkok splitst in twee delen, werden de fietsen in een bootje gegooid en voeren we via een aantal klongs naar de overkant. Klongs zijn de smalle kanalen en zijtakken van de rivier waar vandaan je een mooi beeld krijgt van de manier van leven van de mensen in Bangkok. Halverwege de toer stond een overheerlijke Thaise lunch op het programma. En eten klaarmaken dat kunnen ze hier wel. Het ene overheerlijke gerecht na het andere werd ons voorgeschoteld, afgesloten met ananas en watermeloen. Hierna nog een stuk fietsen over smalle paadjes langs bananenbomen en tempels waarna we om zes uur afsloten op ons beginpunt. De organisatie waarmee ik deze toer heb gemaakt, was trouwens opgericht door een Nederlander dus er was nog een grappige link met thuis. En druk dat het er was, de ene na de andere toer vertrok van hun beginlocatie dus business ging goed.

Naast deze fietstocht was ook de rooftopbar op de 47ste verdieping van 1 van de wolkenkrabbers een mooie ervaring. Je had er een schitterend uitzicht over de rest van de stad. Met je voeten op de railing genieten van alle lichtjes in de stad. Helaas de eerste keer zonder een biertje in m'n hand. Het was namelijk een nationale feestdag in Thailand en het was op deze dag verboden om ergens alcohol te verkopen. Het uitzicht werd er niet minder om dus genieten gebeurde toch wel. Bij terugkomst nog even langs Khao San Road (backpackers-street) en daar was het vreemd te zien dat iedereen aan de vruchtenshakes en glaasjes water zat. Het leek ook een stuk rustiger dan de overige dagen :).

Inmiddels had ik al verschillende mensen gemeet in m'n hostel, dat gaat immers super easy, en m'n laatste twee dagen in Bangkok ben ik met een Duits meisje (Naomi) opgetrokken die toevallig ook als tweede bestemming Chiang Mai op haar lijstje had staan. Nadat we dinsdag Chinatown onveilig hadden gemaakt (zelfs nog twee gigantische krokodillen in super vies water gezien), vertrokken we woensdagavond met de trein naar Chiang Mai in het noorden van Thailand. De treinreis was ook weer een hele ervaring. Ik had een bed boven in de coupe alleen ging de man onder mij helaas al om 19.30u in z'n bed liggen. Dit betekende dat ik niet meer kon zitten, want op die plek werd zijn bed gebouwd. Gelukkig was in de coupe ernaast nog plek genoeg en kon ik gecombineerd met een bezoek aan het restaurant nog tot 22.00u op een zitplaatst terecht. Daarna mijn bed in geklommen en geprobeerd wat te slapen. Helaas niet echt gelukt maar het schommelen van de trein was erg rustgevend dus toch nog wat gerust.

Na aankomst in Chiang Mai zijn we op zoek gegaan naar een hostel. Helaas zat de eerste keus vol maar gelukkig konden we bij het tweede prima terecht. Tussendoor nog even gemeet met Colin die ik nog kende uit Curacao. Erg grappig om hem dan hier in het noorden van Thailand weer te ontmoeten. Lekker bijgekletst in een koffiebarretje waarna hij de trein naar Bangkok moest halen en Naomi en ik de oude stad gingen verkennen. Gisteren hebben we een trekking gedaan in de omgeving. Heerlijke natuur, lekker klimmen, raften, ja sportief ook zeer verantwoord. Met een Engelse gast (Eddie) nog een biertje gaan drinken in combinatie met luisteren naar een Thaise reggaeband (heel apart) en sushi gegeten, ja ook dat kan hier gewoon.

Vanmorgen is Naomi met de bus vertrokken richting Laos. Ik ben dus weer alleen en ik moet zeggen dat dat ook weer (even) heerlijk is. Ik heb er ook echt een relaxed dagje van gemaakt aangezien ik merkte dat een week vol activiteiten, zonder echte rust niet in je koude kleren gaat zitten. Direct maar eens op zoek naar een lekker Thais eetstalletje langs de kant van de weg, die zijn echt het best, en verder genieten van deze heerlijke stad. Ook dat was een verademing na de drukte in Bangkok, het is in Chiang Mai wat gemoedelijker. Morgenavond vertrek ik richting Laos. Ik pak hiervoor de bus naar de grens met Laos waarna ik op een zogenaamde slowboat stap die me in twee dagen over de Mekong naar Luang Prabang voert. Boekje erbij en genieten van de natuur. Luang Prabang is nog wat kleiner dan Chiang Mai dus tot rust komen moet daar wel gaan lukken.

Na een week op reis kan ik zeggen dat ik al veel heb meegemaakt, leuke mensen heb ontmoet en dat het afwisselend alleen en in gezelschap rondstruinen me prima bevalt. En dan heb ik nog zoveel weken te gaan :). Ik kan niet wachten op alle verdere ervaringen. I'll keep you posted !!

Reacties

Reacties

Joep

Geweldige avontuur weer Boa, jaloers!

Ome Peter

Geweldig zoals je schrijft en geniet houd beide vol tot aan het einde dan vergeet je dit je hele leven niet meer. Ben benieuwd naar je volgende blog.

Mike

Mooi verhaal Boa. In 1 week maak je al zoveel gave dingen mee laat staan paar maanden. Geniet er van!
Nog een Edwin Eversje: Een woord wat je niet zo vaak hoort. "Gniffelen." :-)

Colin

Goed om te zien dat je je vermaakt hebt in CM ;-). Heb je sushi gegeten bij mijn tip? ;)

Veel plezier in Laos en als je nog naar 't zuiden komt let me know!

Magda

Weer zoveel mooie dingen meegemaakt! Xx

Coby

Weer veel gezien en gedaan! Je schrijft mooie blogs! En benieuwd naar de volgende! Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood