Frank-in-Oeganda.reismee.nl

Wat een fantastische tijd, thank u all !!

Ik heb lang nagedacht over hoe mijn laatste blog in Malawi eruit zal komen zien. Er is teveel om nog over te schrijven, teveel dingen die ik heb meegemaakt en die ik in m'n vorige blogs nog geen ruimte heb gegeven. Misschien dat ik in een volgende blog die ik in Nederland schrijf hier nog op terug ga komen. Voor nu wil ik het bij de belangrijkste en meest inspirerende hoogtepunten houden. Ja ook dit zijn er veel, heel veel, maar keuzes maken is iets wat ik in 2015 genoeg heb mogen doen :), dat moet dus wel lukken.

Als eerste het project waar ik de afgelopen 3 maanden aan verbonden ben geweest. Een school in Kauma net voorbij area 12 in een buitenwijk van Lilongwe. Elke dag met veel plezier in de minibus hierheen gegaan. Het laatste stuk bergop door Kauma lopen en dan achter het speelveld ligt de school. Elke morgen worden we verwelkomd door de aanwezige leraren. En dan vlug naar standard 6 (groep 6) toe om de eerste les van de dag te geven. Voornamelijk Wiskunde (Masamu --> Chichewa) heb ik gegeven. Soms alleen maar vaak ook met hulp van Hannah. Altijd goed om haar feedback te horen tijdens het geven van de les. Ja Hannah, ik moet soms nog wat meer geduld hebben, ik probeer het echt maar het is soms zooooo moeilijk !! Verder vullen we elkaar goed aan bij het nakijken van de sommen en het helpen van de kids die de sommen nog wat moeilijk vinden. Fijn om samen op het project te zitten. Daarna zo nu en dan in groep 5 kijken of er nog een lesje Engels gegeven kan worden of gewoon even kletsen met de kids. Mike spreekt hier het beste Engels dus vaak met hem bijpraten. Hij is een jaar of 11 en loopt niet helemaal lekker ivm een vergroeiing in zijn been. Maar op de sportmiddag is hij er altijd bij en hij doet de balspelen het fanatiekst mee van allemaal.

Dan op naar standard 7. De oudste kids van de school en wellicht hierdoor ook de meest aanwezige. Maar wat een lol kun je met ze hebben. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en in elk van hen zit een mooi talent verstopt. Ik zou over ieder van hen een blog kunnen schrijven.... Om jullie een idee te geven, Precious is de slimste van de klas maar ook een boefje. Hij is er altijd en maakt ook altijd zijn huiswerk en kijkt maar wat trots uit z'n ogen als hij weer het hoogste punt voor de wiskunde-toets heeft gehaald, Genieten !! Maar hij houdt ook van stoeien. Met de kids in de klas maar soms daagt hij mij ook uit, ja hij heeft best wel lef :). Afgelopen week had hij nog met een schoen op het hoofd van een ander kind geslagen. Heel de wenkbrauw van die jongen open, lekker bloeden. Gelukkig hadden wij Natasja bij. Ze is verpleegster en heeft de wond behandeld. De volgende dag durfde Precious niet in de klas te komen, bang voor represailles. Hij heeft heel de dag buiten op het stoepje voor het lokaal gezeten, want ja hij wilde ook niks missen. En zo zitten er een stuk of twaalf in die klas, heerlijk !!

Als de lessen in standard 7 zijn afgelopen zit de dag erop wat betreft lesgeven. Maar op dinsdag- en donderdagmiddag hebben we de sport- en spellenmiddag. Tot nu toe een groot succes met elke dinsdag en donderdag een goede opkomst en veel enthousiaste kinderen. We spelen spelletjes, met bal, zonder bal, tikkertje, schipper-mag-ik-overvaren en nog veel meer. De kinderen leren samenspelen, samenwerken, omgaan met verlies maar vooral ook plezier hebben. Na afloop van de middag doen we met alle kids die mee hebben gedaan nog 10 high fives en allerlei andere boks- en handbewegingen. Daarna al zingend, vergezeld door een hoop kids, naar de minibus. Wederom een geslaagde middag afgerond. Leuk is ook om op andere dagen de liedjes die wij ze leren door het dorp te horen klinken. We lopen dan op een doorsnee vrijdagmiddag naar de minibus en dan hoor je links en rechts in de straten kinderen het liedje zingen, hopend dat wij mee gaan zingen. En ja, onze namen zijn inmiddels nogal bekend in Kauma, ik vermoed dat de volgende generatie veel Frank's en Hannah's gaat herbergen.

Zo zijn er genoeg genietmomenten voorbij gekomen. Kinderen zijn zo snel blij te maken en alle energie die je erin stopt, krijg je 100x terug. Ik probeer ook bewust met deze momenten om te gaan en zoals ik zeg er zijn er zoveel. Nog 1 voorbeeld van deze ochtend. De kleinste kinderen van de school hielden hun pauze voor het lokaal waar wij les aan het geven waren. Tijdens onze pauze zijn we op het stoepje voor het lokaal gaan zitten en hebben we de kinderen een handenklap-spelletje geleerd (a la 'Ik stond laatst voor een poppenkraam'). Ze vinden het schitterend en als ze het voor elkaar krijgen, zijn ze de koning te rijk. Morgen is ons afscheid en ik weet zeker dat de laatste dag fantastisch gaat worden. We hebben bewust gekozen om dit op een donderdag te doen. Zo hebben we in de ochtend tijd voor afscheid en in de middag nog een laatste keer sport- en spellenmiddag met hopelijk een grote opkomst. Nog 1 keer knallen !! En dan de laatste keer het dorp door naar beneden. Het zal even slikken zijn, maar het was onvergetelijk in Kauma.

Dan een andere ijzersterke pilaar die de tijd in Malawi onvergetelijk heeft gemaakt. Het Doingoood-huis in Area 47, sector 4. Met zijn mintgroene binnenkant, kroonluchters en betraliede ramen. De gezellige avondjes met z'n allen waarbij we verhalen horen over de andere projecten, we samen koken en afwassen en soms gewoon slap aan het ouwehoeren zijn. Als ik de huidige setting schets dan zie ik Liset rustig onderuit hangen op de bank in gesprek met Joy. Ellen probeert iets tegen mij te vertellen maar door de muziek en haar verschrikkelijk snelle tong, versta ik er niks van. Nadine is met het thuisfront aan het skypen, Hannah maakt de spullen voor het afscheid klaar en Natasja checkt nog even de foto's die ze vandaag op het project gemaakt heeft. Soms maakt iemand een grap tussendoor en wordt er gelachen. Zo meteen gaan we met z'n allen nog een potje Uno spelen. Uno, ons favoriete spelletje dat meestal rustig wordt gespeeld maar vaak ook ontaard in een vreselijk tafereel waarbij gewonden bloedend worden afgevoerd. Ik zal vooral de momenten missen in de keuken, lekker kletsen tijdens het pannenkoeken bakken (Myrthe thanx !!), watergevecht tijdens het afwassen (lekker hoor Natasja) maar altijd gezellig. We zijn twee weekenden naar lake Malawi geweest, hebben Nkhoma mountain beklommen, zijn naar een voetbalwedstrijd geweest, meerdere keren naar Crossroads swimmingpool, elke week samen met Janneke uit eten, naar de craft-market en de stoffenmarkt, mee naar de projecten van elkaar (outreach op project van Natasja, heerlijk), heul veul in de minibus gereden, op de fietstaxi gezeten, vele kilometers gewandeld en hardgelopen (ja heel sportief), soms een dansje gewaagd in een kroeg, maar vooral heel veel lol met elkaar gehad.

Het is mij vaker gevraagd; 'Ow een huis met alleen maar vrouwen, is dat wel wat?'. Ik had er van tevoren niet over nagedacht maar ik heb er elk moment van genoten. Heb veel geleerd van de meiden en hopelijk heb ik ze ook nog iets mee kunnen geven (ja buiten het talent voor Uno). Ow zeker, ik kijk uit naar een avondje met (mannelijke) vrienden en een biertje drinken (hoera zondagmiddag al weer naar Willem II), maar mijn huisgenotes hebben een grote bijdrage geleverd aan de toptijd hier. Yara, Barbara, Hannah, Mieneke, Larissa, Myrthe, Thea, Mariel, Nadine, Natasja, Joy, Ellen en Liset thanx for all !! En speciaal thanx aan mijn projectgenote met wie ik drie maanden lang opgepropt heb gezeten in een minibus, die al mijn hebbelijkheden, maar vooral onhebbelijkheden heeft moeten trotseren, met wie ik vele uren heb doorgebracht in de Chipiku supermarkt en nog veel meer kilometers mee heb gewandeld. Hannah, it has been a pleasure !!

Don't cry because it is over, smile because it happened. Een spreuk die je wellicht al wel eens tegen bent gekomen. Ik vind hem heel passend voor mijn tijd hier in Malawi. Zoals eerder vermeld, ik heb veel keuzes mogen maken in 2015. 1 ding weet ik zeker, de keus om naar Malawi te komen, was een erg goede en ik kan het iedereen aanraden om dit te gaan doen. Nu nog op naar twee laatste topdagen, dat gaan we maken. Maar eerst, een potje Uno, hopelijk zonder bloedvergieten :).

Tionana voor nu en tot snel !! Siku labwino (fijne dag).

Reacties

Reacties

Hannah K

Frank! Ik weet nog wel je allereerste dag, net wakker gemaakt op het bankje buiten! En nu..nu ga je alweer naar huis! Wat heb ik genoten van je verhalen! Alsof ik nog eventjes in Afrika was! Goeie reis nog! We zien je in januari @reunie...enne..check bilharzia als je thuis komt.. Ik ben namelijk de gelukkige waar de parasiet een onderpand heeft gevonden xD

Han

Een geweldige tijd heb je gehad in Malawi dat blijkt wel uit je blogs.
Geniet nog van de laatste dagen en een goede terugreis. Welkom in ons koude kikkerlandje.
Groet Han

Vero

Jammer dat jij nu weer naar NL komt. Ik vind het heerlijk om je verhalen te lezen. Die taak moet Mathijs nu dus maar overnemen.
Natuurlijk goede reis en welkom in NL

Ome Peter

Weer een leuk verhaal met allerlei wetenswaardigheden jammer dat het voorbij is. Frank een hele goede thuisreis en hopelijk gaat Willem twee weer winnen nu jij op de tribune zit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood