Frank-in-Oeganda.reismee.nl

Sportieve feitjes

Op de valreep van deze week nog een blog uit Malawi. En wel een heel sportieve deze keer. Toen Hannah en ik afgelopen week naar ons project toeliepen, waren we aan het mijmeren over de vele afstanden die we hier lopen. Want lopen dat is één van onze grootste hobby's geworden. Zoals ik eerder al heb verteld, is het ook een heel sociale bezigheid. Iedereen begroet je en vraagt hij het met je gaat, dus contact met andere mensen heb je voldoende.

Hieronder een aantal feitjes over de afstanden die we hier lopen, fietsen, met de minibus rijden etc. etc. Te beginnen met onze reis naar het project. Om daar te komen, lopen we vanuit ons Doingoood-huis naar corner 47. Dat is een straathoek in de area waar wij wonen. Afstand naar deze corner is ongeveer 1400 meter. Daar aangekomen, stappen we in de minibus die ons naar Towny brengt. Ja het Chichewa woord voor stad is Towny. Deze afstand is ongeveer 5 kilometer. We stappen uit bij carpark en lopen dan 400 meter naar de volgende opstapplek van een andere minibus. Hier staan altijd een stuk of 3 busjes klaar die naar Kauma, het plaatsje van ons project rijden. We hebben hier al een flink aantal vrienden gemaakt en iedereen wil ons graag brengen, we zijn populair :). Vaak kiezen we voor James, onze top-minibus conducteur. Hij laat ons soms voor de helft van de prijs meerijden (willen we niet, maar we ontkomen er bij hem niet aan, geen discussie mogelijk). De reis naar Kauma (6 kilometer) gaat door City-centre (de bankenwijk) en area 12. Dan linksaf een onverharde weg op en na 500 meter komen we in de buitenwijken van Kauma aan. Officieel hoort dit nog bij Lilongwe maar Kauma wordt wel als apart dorp gezien. Vanaf onze uitstapplek moeten we nog 800 meter heuvelop naar de school lopen. En dan na een reis van ongeveer 1,5 uur zijn we op ons project.

Op een rijtje de totale afstanden die hiervoor gemeten zijn. We zijn 3 maanden hier dus we rekenen even 60x naar het project gaan (12 weken x 5).

* 168 kilometer lopen van en naar de corner, dat zijn toch maar liefst 4 marathons.

* 600 kilometer opgepropt in een minibus van en naar de stad en 720 kilometer vanuit de stad naar Kauma en terug. Dat is toch lekker 1320 kilometer, van Tilburg naar Barcelona in de minibus. Ik moet er niet aan denken om dit in 1 ruk te doen :).

* Heuvelop lopen we in Kauma 48 kilometer en het is een lekkere klim. Dat is bijna 4x Alpe d'Huez oplopen. Naar beneden gaat makkelijker maar ook dit is 48 kilometer, 2x de col du Galabier.

Ik moet eerlijk zeggen, ik was lichtelijk verbaasd toen ik deze cijfers zag langskomen. Ik snap nu wel hoe het komt dat ik ben afgevallen. Een weegschaal hebben we hier niet maar ik schat in dat er toch wel een kilotje of 6,7 vanaf is.

Naast de ritjes naar het project gaan we ook regelmatig naar Crossroads. Hier gaan we zwemmen in het zwembad van het hotel, een pizzatje scoren of even snel winkelen. De rit ernaar toe is vanuit de boom waar de fietstaxi's staan ongeveer 4 km. lang. Ik schat in dat we dit ritje ongeveer 1x per week hebben gemaakt dus 12x heen en 12x terug. Dit levert 96 kilometer achterop de fietstaxi op. Samen met de andere ritjes die we met de fietstaxi hebben gemaakt, hebben we het dan over ongeveer 130 kilometer achterop de fiets. En die mannen maar trappen en zweten helemaal van Tilburg naar Maastricht (inclusief heuvels).

Ik ga ook nog wel eens hardlopen hier. Ongeveer 3x per 2 weken trek ik mijn hardloopschoenen aan om 5 kilometer te gaan rennen. DIt betekent 18 ritjes van 5 kilometer. Toch maar weer even 90 kilometer toegevoegd aan de vele kilometers die we in deze blog voorbij hebben zien komen. Als ik in NL ben kan ik er weer tegenaan met m'n hardloopvrienden.

Dan nog de spelmiddagen die we op ons project houden. We houden deze middagen op dinsdag en donderdag en dit ook weer voor 12 weken lang. Dit betekent 24 middagen en 24 x schipper mag ik overvaren. De afstand die we overvaren is ongeveer 30 meter lang en we spelen het spel ongeveer 10x per middag. Dit betekent dat we 7,2 kilometer hinkelen, huppelen, als een kikker springen etc. etc. Ook dit doe ik liever niet in 1x, en dat nog even buiten het feit dat het er heel gek uitziet als ik hier in Lilongwe door de stad ga huppelen (Ja Hannah ik weet dat ik het stiekem wel eens doe, excuus daarvoor). Natuurlijk doen we naast schipper mag ik overvaren nog meer actieve spellen op de middag, alleen zijn die iets lastiger te meten. Ik vermoed dat we bij Fox-in-the-Hole ongeveer 3 km wegsnurken en dat we de bal bij ons handbalspel over een afstand van 7300 meter weggooien maar dit kan ik niet met feiten onderbouwen.

Jullie zien het, naast het feit dat vrijwilligerswerk doen in Malawi gewoon harstikke leuk is, is het ook nog eens heel gezond voor je. Naar de sportschool in Nederland?, door weer en wind op de fiets naar de supermarkt? Nee, kom gewoon eens naar Malawi en ga op die leuke school in Kauma vrijwilligerswerk doen. Dan heb je de beste ontspanning die je je maar kan wensen !!

Nog twee weken te gaan hier in Malawi. We gaan er nog twee topweken van maken. Veel lol met de kids, nog een toets voor standard 7 a.s. vrijdag, 4 spelmiddagen en veel knutselen. Ik ben er na een lazy weekend weer helemaal klaar voor.

Tionana voor nu en ik spreek jullie snel weer komende week !! Siku labwino !!

Reacties

Reacties

Marjorie

Hoi Boa,(want zo ken ik je eigenlijk). Leuk dat je die kilometers eens uitgerekend hebt. Het is heel herkenbaar, dat lopen in die landen. Merk het inderdaad ook aan mijn lijf, sinds ik terug ben alweer 5 kilo aangekomen. Bereid je hier dus maar op voor. Combinatie van: weer minder lopen, niet zo warm en weer heel veel lekkere tussendoortjes. Geniet nog van de resterende weken en een goeie reis terug.

Magda

Nou Frank dat klinkt allemaal heel goed.
Goed bezig met bewegen. Ik wens je nog een paar mooie weken daar. Geniet er van!

Hannah 1

Hey Frank! Wouw! Haha! Wat een avontuur zeg :) superveel kilometers! Mijn stappen teller app heeft de hoogste top in september, dus ik weet er alles van! Ik krijg heimwee als ik je blog lees! Geniet van je laatste weken! Je gaat sws heimwee krijgen! ????????

Hannah 1

Oh die vraagtekens zijn Smileys!

ome Peter

Ik ga je blogs missen over twee weken, mijn voorstel is om er in Nederland gewoon mee door te gaan.

Ruud

Leuk die kilometers maar je bent de weg er naartoe en terug nog vergeten. Kun je zien hoe snel je je ergens thuis voelt. Succes in de laatste dagen en ik zal je verhaaltjes missen.

coby

Hoi Frank, leuk hoor al die verhalen van jou!ik zal ze gaan missen straks :)

mariusvdelzen@live.nl

Dag Frank,

Mosterd na de maaltijd is deze reactie nog net niet, maar wel op het scherpst van de valreep. Maakt niet uit.
Zoals iedereen heb ik erg genoten van je verhalen: zo levendig, zo enthousiast….en voor een deel ook zo herkenbaar. Dat gold vooral voor de trip naar Zambia. Ik geloof, dat Annie je al iets verteld heeft over onze reis naar Zambia, alweer 18 jaar geleden (toch nog eens de video-opnamen terugkijken). Prachtig die safari’s, de mooie natuur, maar ook de vele blije mensen en, inderdaad, die betoverende kindergezichten (kijk maar naar je foto´s’) en de enorme lol. En dat, terwijl ze daar werkelijk niks te makken hebben. Tijdens een gezellig parochiefeest daar, vol vreugde en vrolijkheid, zei ik tegen Annie: dat is nou de rijkdom van de armoe; terwijl wij met de armoe van de rijkdom zitten.

Afijn, heel mooi om te zien hoe jij daar in je element bent; je bent daar duidelijk helemaal thuis, wat ook te verwachten was. Dat wordt dus flink afkicken, maar eerst nog maar volop genieten, de laatste week in Malawi.

Hartelijke groeten en tot ziens, Marius.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood