Frank-in-Oeganda.reismee.nl

Een weekend weg in eigen land

Afgelopen weekend was het tijd voor wat ontspanning. En hoe kan je dat in Malawi nou beter doen dan een weekend trip naar het befaamde Lake Malawi. Lake Malawi is een meer dat bijna het gehele oosten van het land bestrijkt en daardoor voor het grootste gedeelte ook de grens met Mozambique bepaalt. Het is 560 km lang en 75 km breed en beslaat ongeveer 29.600 km2.

We gingen met bijna alle huisgenoten op pad dus dat maakte het extra gezellig, alleen Ellen en Joy bleven als gatekeepers thuis in Lilongwe. Zaterdagmorgen om 08.00u stonden onze vaste taxi-chauffeurs Rachid (echte naam: Letkiss) en de broer van Johnnie voor de deur, tijd voor vertrek. De rit naar het meer duurde ongeveer anderhalf uur dus we hadden genoeg tijd om de omgeving te bekijken en naast het stedelijke Lilongwe ook iets te zien van het platteland van Malawi. We zagen veel hutjes, marktjes en vooral veel mensen op de fiets. Je zou het niet verwachten maar er rijden hier gewoon heel veel fietsen rond. We kwamen door het district Salima en die stad staat bekend om zijn vele fietsers. Dat hebben we geweten, we passeerden een lange stroom van fietsende en bellende mensen. De één zwaarbepakt met een aantal bussels hout, de ander met een zitje achterop zodat hij als fietstaxi dienst kan doen (1 van de meest gebruikte manieren van openbaar vervoer hier). Na Salima kwamen we al snel aan op onze eindbestemming, Senga Bay.

Ons verblijf dit weekend was een kleine lodge genaamd Cool Runnings. Overal hingen smiley's door het kampement om aan te geven dat alleen maar happy people gewenst waren. Nou, dat hebben ze geweten, wij brengen namelijk een heleboel vrolijkheid met ons mee :). We konden onze slaapplek kiezen en die bestond uit twee kleine hutjes, een soort van open tent met rieten omheining of een caravan omgeven door groen. Allemaal schitterende slaapplekken en iedereen had al snel zijn plekje gevonden. De rest van de ochtend en begin van de middag konden we relaxen aan het strand, een duik in het meer nemen en vooral uitrusten van onze drukke projectdagen. Om 13.00u werden we door wat locals opgepikt (geregeld door Rachid) die ons met de boot naar Lizard-eiland hebben gebracht. Dit was een kale rots midden in het meer waar een heerlijke maaltijd voor ons werd bereid. Tijdens de bereiding hebben wij gesnorkeld en gezwommen en toen de zon aanstalten maakte om achter de bergen te verdwijnen hebben wij onze vis smakelijk verorberd.

Hierna was het tijd om weer terug te keren naar het vasteland. Lekker douchen, omkleden en op naar een restaurant aan het strand (een echt backpakkers-plekje) waar we de avondmaaltijd genuttigd hebben. Dit werd een wat kleinere maaltijd omdat we nog vol zaten van de vis op Lizard-eiland. En wat kun je hierna beter doen dan een dansje wagen in 1 van de plaatselijke clubs. Aangezien Senga Bay een klein plaatsje is, werd dit geen megatent maar de dansvloer was met ons 8-en aardig vol en de discobol gaf voldoende licht om te kunnen shinen. Aandacht van de locals kwamen we niet tekort, ze willen met je op de foto, e-mail adressen uitwisselen maar vooral met je praten. Tot op een bepaalde hoogte erg gezellig want er zit niet veel kwaads achter en de mensen zijn vooral heel vriendelijk. Aangezien de dag erg gevuld was met verschillende programma-onderdelen, kropen we rond 01.00u in ons heerlijke hemelbed. Ik kon er gewoon rechtop in staan en dat kan in het stapelbed in Lilongwe echt niet, groot pluspunt dus.

In de loop van de week voorafgaand aan dit weekend was het idee ontstaan om een bonte avond te houden op zondagavond, de avond van onze terugkomst in het Doingoood-huis. Dit omdat er in de loop van de volgende week 4 mensen vertrekken richting Nederland en we dit afscheid niet onopgemerkt voorbij willen laten gaan. De zondag aan het meer stond dan ook in het teken van voorbereiden op deze avond. Snode plannen werden gesmeed, liedjes werden geschreven, kelen gesmeerd. Iedereen was druk bezig met voorbereidingen om de avond te laten slagen. Tussendoor werd nog een duik in het meer genomen en een spelletje gedaan (rikken en monopoly-deal zijn erg hip) maar om 15.00u was het dan toch tijd voor vertrek. Rond 17.00u kwamen we aan in ons huis en nadat we samen de maaltijd hadden voorbereid en opgegeten was het rond 20.00u tijd voor de bonte avond.

Een escaperoom inclusief snoephappen, blinddoeken en duistere muziek, liedjes, toneel en ander amusement kwamen voorbij maar het meest bijzondere moment volgde op het eind. Mieneke had namelijk een echt Doingoood-vrijwiligger-in-Malawi lied geschreven en dit heeft ze 's avonds voor het eerst voor ons gespeeld. Wauw, wat een toptekst en wat een topmuzikant. Na 1 keer horen waren we allemaal om en het refrein kon iedereen al snel meezingen. De avond duurde hierna nog lang en van slapen is niet veel gekomen, maar erg gezellig was het allemaal wel. Rond 01.30u gingen de lichten toch wel uit want de volgende morgen stonden de mensen op onze verschillende projecten weer op ons te wachten. Maar voldaan waren we na dit schitterende weekend wat begon op vrijdagavond met de filmavond Frozen en werd afgesloten met de bonte avond.

Special thanx to Mieneke, Hannah, Yara en Barbara. Zij vertrekken helaas deze week weer naar NL maar hebben veel lol, plezier en inspiratie toegevoegd aan ons huis in Malawi. Thanx girls !!

En ik? Ja na dit ontspannen weekend is het weer tijd om alle opgedane energie in de kids op het project te stoppen. En ik moet eerlijk zeggen, dat gaat zonder problemen, wat een heerlijke kwajongens zijn het toch. Tionana, tot de volgende blog !!

* Tionana = Tot ziens

Karen

Heerlijk boa!! Ik mis je wel hoor!! Xx

Magda

Wat een mooi verhaal weer Frank ????

Magda

Vraagtekens waren bij mij zonnetjes!

Els

Boa! Wat klinkt dat goed! Heerlijk om te lezen, we missen je hier wel hoor!!!

Bianca Sijtsma

Leuk dat we op deze manier kunnen meegenieten van jouw belevenissen daar! Veel plezier en succes nog, groetjes uit Rijen van ons!

Doingoood